Assyriska Demokratiska Organisationens uttalande om frigivningen av de frihetsberövade assyrierna i Syrien

Idag (20110526) släppte grenen för Politisk Säkerhet i Syrien ledare och medlemmar från den Assyriska Demokratiska Organisationen ur arrestering. Det aktuella massgripandet skedde fredagen den 20 maj 2011 i samband med en räd av syriska säkerhetsstyrkor på Assyriska Demokratiska Organisationens högkvarter i Qamishly. Under razzian grep säkerhetsstyrkorna alla som var inne i högkvarteret och konfiskerade allt som fanns i lokalerna. Säkerhetsstyrkornas ingrepp kom som en följd av att assyriska ungdomar hade deltagit i protesten som kallas Frihetsfredagen i Qamishly.

Vi i Assyriska Demokratiska Organisationen betraktar frigivningen av våra medlemmar ett steg i rätt riktning. Samtidigt uppmanar myndigheterna i Syrien att släppa alla politiska fångar och att staten slutar med politisk internering i Syrien. Vi kräver också att allt beslagtaget material återlämnas och att Assyriska Demokratiska Organisationens högkvarter återöppnas.

Vi vill även uttrycka vår tacksamhet till alla våra politiska partier, nationella kurdiska rörelsens politiska partier, människorättsorganisationer, nationella och religiösa figurer, media och hela vårt kaldeiska syrianska assyriska folk i hemlandet och i diasporan vilka har visat stort intresse när det gäller våra fängslade medlemmar och har uttryckt sin uppriktiga solidaritet, sitt stöd och full sympati med den Assyriska Demokratiska Organisationen.

Vi lovar alla att Assyriska Demokratiska Organisationen kommer att fortsätta att sträva efter att uppfylla era förväntningar. Assyriska Demokratiska Organisationen kommer att fortsätta sin kamp mot bakgrund av dess principer och nationella position och vi kommer att arbeta med alla för att bygga ett fritt och demokratiskt land som ger en blomstrande framtid för hela dess folk oberoende av nationell och politisk tillhörighet.

Torsdag 26 maj, 2011
Assyriska Demokratiska Organisationen