Uttalande med anledning av arresteringen av ADOs ledare

Under morgonen på torsdagen den 19 december 2013 arresterades Assyriska Demokratiska Organisationens ledare Gabriel Moshe i Qamishli av den syriska underrättelsetjänsten. Gabriel Moshe sitter fortfarande fängslad. Denna arrestering är ett klart brott mot de mänskliga rättigheterna, och visar på den syriska regimens fortsatta vilja att diktatoriskt förtrycka fredliga aktivister och oliktänkande personer.

Vi inom ADO fördömer i allra högsta grad den godtyckliga arresteringen av vår kamrat och ledare Gabriel Moshe, och kräver hans omedelbara frigivning. Vi kräver även att samtliga andra tillfångatagna personer som kämpar för stärkta mänskliga rättigheter i Syrien frisläpps. Vi vill även poängtera att dessa metoder från regimen inte kommer att försvaga ADO, utan stärka rörelsen i att bygga ett nytt Syrien som baseras på rättvisa, jämlikhet och nationell samhörighet och som erkänner den assyriska identitetet.

Frihet för Gabriel Moshe och samtliga samvetsfångarna i de syriska fängelserna.
Länge leve ett fritt och demokratiskt Syrien för samtliga medborgare.

Assyriska Demokratiska Organisationen

Inlagd Allmänna